Outsourcen is en blijft
populair in de praktijk

Outsourcen is en blijft populair onder bedrijven. Verwachte resultaten worden vaak echter niet behaald. Waar ligt dat aan? 

Quality Level Management

Veel bedrijven hebben moeite met het beheersen van kwaliteit in het geval van uitbesteding. Kwaliteit is moeilijker te definiëren dan de planning en het budget. Bestaande problemen met kwaliteitsbeheersing worden bij uitbesteding nog complexer. Zowel voor outsourcen als voor kwaliteitsbeheersing zijn al vele mogelijke maatregelen bekend. Ze zijn, tot nu toe, echter nooit in een enkel framework geplaatst. Improve heeft deze maatregelen verzameld in het Quality Level Management-model. 

Het QLM Model

Met Quality Level Management kunnen klant en leverancier samen sneller en goedkoper (IT-gerelateerde) producten maken van de gewenste kwaliteit. Dit wordt bereikt door:
  • Het kiezen van de juiste partijen,
  • het maximaal benutten van ieders kwaliteiten en
  • het voorkomen en beperken van dubbel werk, rework en geschillen over kwaliteit.

Vanuit onze expertise in test- en kwaliteitsmanagement merken we dat outsourcingstrajecten en –modellen zich veelal richten op  organisatorische en procesmatige aspecten. Het product wordt daarbij al snel onderbelicht. Daarom bevat het QLM-model deze aspecten juist wel. Daarnaast wordt een onderscheid gemaakt in verschillende type maatregelen: preventief, detectief en correctief. Maatregelen treft men dus op verschillende niveaus en zijn verschillend van aard.

Het QLM model, en meer, is beschreven in het Engelstalige boek “Quality Level Management – Managing Quality in Outsourcing”. Het boek is bedoeld voor managers en consultants die, als klant of leverancier, een praktisch model zoeken om kwaliteit te beheersen in een uitbestedingsrelatie. “Quality Level Management – Managing Quality in Outsourcing” is op Eurostar 2012 door Improve gepresenteerd.

Improve helpt organisaties bij het managen en verbeteren van productkwaliteit bij outsourcing. We adviseren, voeren audits uit en leveren interim managers. Daarnaast verzorgen wij trainingen en workshops waarin wordt ingegaan op het verkrijgen en verbeteren van kwaliteit.

In deze training bespreken we enige maatregelen en passen die toe op de praktijksituatie van de deelnemers gebaseerd op het QLM-model.

Our series of features on how testing services should work.

Wat betekent dat voor uw organisatie?

“I read the book with in my mind the context of an outsourcing project that I attended one year ago. The (too optimistic) business case lost every attractivity after three months and finally the case ended in court. So I recognize a lot when reading your book, and this organization would have been better off when taking your practical QLM-model into practice, together with the outsource partner.”, Gertjan ter Harmsel

Wat kan Improve Quality Services voor u betekenen?

Maak een afspraak met één van onze experts via 040 202 18 03 of onze Contactpagina.

adviseren. leren. doen. Improve.

Scroll naar boven