ICT Improve heeft een succesvol onboardingsprogramma opgezet voor ASML

ICT Improve mede-verantwoordelijk voor goed lopend onboardingsprogramma bij klant

ICT Improve is een gewaardeerde opleider. Dat blijkt uit de toppositie in de Computable ranglijst met een score van 9,5. Naast trainingen en opleidingen biedt ICT Improve ook coaching, begeleiden zij verandertrajectenen verzorgen de inrichting van de interne academy. Al sinds 2017 verzorgt ICT Improve het onboardingsprogramma in co-creatie met een grote multinational, een goed voorbeeld van hoe ICT Improve klanten ontzorgt.

Met een club van 40 professionals, gevestigd in Eindhoven, is ICT Improve al meer dan 25 jaar partner in het opleiden van IT-professionals en organisaties, zowel in Eindhoven en op andere centrale locaties, als incompany. Benjamin Timmermans is accountmanager opleidingen bij Improve. “We werken voor gerenommeerde opdrachtgevers als Rijkswaterstaat, Philips, Canon, TomTom en ASML”, licht Benjamin toe. “Zeven jaar geleden werd ICT Improve door een grote klant gevraagd een training voor nieuw aangetrokken softwareontwikkelaars te organiseren. Zij waren bekend met het onboardingsprogramma van ICT Group en wilden ook iets dergelijks.” 

Hun nieuwe medewerkers kwamen rechtstreeks van de universiteit en hadden nog geen werkervaring. Voor die tijd namen zij alleen mensen aan mét werkervaring, vandaar dat men deze pasafgestudeerden wat meer wilde begeleiden. Inmiddels heeft ICT Group het eigen onboardingsprogramma flink uitgebreid en dat geldt ook voor de onboarding bij de klant. Wat niet veranderd is, is dat ICT Improve daar intensief bij betrokken is.

Groei onboardingsprogramma

Consultant Erik Raaymakers richt zich bij ICT Improve nadrukkelijk op dit onboardingsprogramma. Hij vertelt: “In die begintijd stoomden we de net afgestudeerde IT-studenten in vier weken klaar om op volle kracht aan de slag te gaan. Het programma stemden we vanzelfsprekend af met de klant. Door ons grote netwerk konden we precies de juiste experts van zowel binnen als buiten beide organisaties inschakelen, om de nieuwe medewerkers wegwijs te maken. Zowel op technisch-theoretisch als praktisch vlak. We hadden te maken met relatief veel afgestudeerden van buiten Nederland. Er was veel nieuwe aanwas in die tijd. Dat betekende zo’n tien onboardingsprogramma’s op jaarbasis, waarbij er vanzelfsprekend ook aandacht was voor de doelen en waarden van onze klant.”

In de jaren erop nam de groei van het aantal nieuwe medewerkers toe. Het verzoek was dan ook om twee onboardingsprogramma’s per maand te starten. De doelgroep breidde zich bovendien uit naar nieuwe medewerkers die al wel werkervaring elders hadden opgedaan. Ook werd de diversiteit binnen de groepen groter. In de piektijd waren er per onboardingsprogramma zo’n honderd nieuwe medewerkers. “We kregen niet enkel meer ontwikkelaars, maar bijvoorbeeld ook scrum-masters”, legt Erik uit. “Samen hebben we het programma daarop aangepast.”

Schaalbaarheid en flexibiliteit

Benjamin verklaart de keuze om de onboarding aan ICT Improve toe te vertrouwen. “Wij hebben de mensen en de expertise. Het vergt nogal wat schaalbaarheid en flexibiliteit van alle partijen. De klant is tevreden zoals het gaat. Bovendien doen we dit volledig in co-creatie.”

Inmiddels is het programma verder verfijnd. De onboarding kent een algemene start van circa vijf dagen. Daarna is er een individueel à la carte-programma. De nieuwe medewerkers kiezen op maat uit een omvangrijke lijst van trainingen. “Veel trainingen starten elke maand, zodat ze er naar eigen believen trainingen uit kunnen selecteren”, vertelt Erik.

Alle fluctuaties en programma’s op maat vragen een behoorlijke flexibiliteit van ICT Improve. “Voor zover we nu weten blijft onze klant bij de doelstelling van 2030: een verdubbeling van het aantal software ontwikkelaars . Dat betekent dat er nog heel wat op ons afkomt”, stelt Benjamin.

Onboarden met praktische opdracht

“De onboarding duurt nu met de maatwerktrainingen erbij ongeveer zes weken”, schetst Erik. “We gaan dat op verzoek uitbreiden naar drie maanden, om nieuwe medewerkers nog beter toe te kunnen rusten, zodat ze zo snel mogelijk productief zijn. Voor die uitbreiding denken we aan een praktische opdracht, zodat medewerkers die de software onboarding gedaan hebben kennis opdoen waar in een regulier project behoefte aan is, en tegelijkertijd een bijdrage leveren die anders blijft liggen. Onze ervaring is dat mensen het meeste leren van het zelf doen. De nieuwe medewerkers gaan met zaken aan de slag die op de takenlijst van projectteams staan, maar waar die teams zelf niet aan toekomen. Dat is nuttig voor zowel de teams die aan opdrachten werken, als voor de nieuwe medewerkers. De praktische opdracht wordt uitgevoerd binnen de veilige omgeving van de onboarding, waar de medewerkers in alle rust kunnen leren en fouten mogen maken. We zijn natuurlijk wel afhankelijk van de teams die ons de praktische opdrachten iedere maand aanreiken, maar daar hebben we alle vertrouwen in.”

Ook voor andere organisaties

De nieuwe medewerkers waarderen het enorm dat er zoveel ruimte is voor hun onboarding. “Veel deelnemers hebben bij vorige werkgevers meegemaakt dat ze behoorlijk aan hun lot werden overgelaten en in het diepe werden gegooid”, weet Erik.

Samen met andere stakeholders zitten Benjamin en Erik namens ICT Group in het steering committee van de klant. “Daarmee zijn we medebepalend voor de strategische richting van het onboardingsprogramma”, aldus Benjamin. “Voor grote organisaties doen we allerlei opleidingstrajecten. Dit onboardingsprogramma is specifiek en langjarig. ICT Improve heeft laten zien dat het prima in staat is om dergelijke integrale programma’s te organiseren en uit te voeren, ook voor andere organisaties.”

Scroll to Top