Het managen van outsourcing met het QLM model
Outsourcen is en blijft populair onder bedrijven. Verwachte resultaten worden vaak echter niet behaald. Waar ligt dat aan? Veel bedrijven hebben moeite met het beheersen van kwaliteit in het geval van uitbesteding. Kwaliteit is moeilijker te definiëren dan de planning en het budget. Bestaande problemen met kwaliteitsbeheersing worden bij uitbesteding echter nog complexer. Zowel voor outsourcen als voor kwaliteitsbeheersing zijn al vele mogelijke maatregelen bekend. Ze zijn, tot nu toe, echter nooit in één enkel framework geplaatst. Improve heeft deze maatregelen verzameld in het Quality Level Management-model (QLM-model).
Na deze training:
- Kent u de basis concepten van QLM en het QLM-model.
- Kent u de niveaus, waarop maatregelen kunnen worden genomen.
- Kent u de soorten maatregelen, die kunnen worden genomen.
- Kunt u het model toepassen in praktijk.
- Kunt u specifieke maatregelen toepassen.
- Kunt u een QLM plan opzetten.
- Kunt u een QLM plan managen.
Hoe beheerst u de kwaliteit in outsourcing?
Zowel voor outsourcen als voor kwaliteitsbeheersing zijn al vele mogelijke maatregelen bekend. Ze zijn, tot nu toe, echter nooit in één enkel framework geplaatst. Improve heeft deze maatregelen verzameld in het Quality Level Management-model (QLM-model).
Het QLM-model helpt u een gebalanceerde outsourcing strategie op te stellen die erop gericht is doelen en verwachtingen te behalen op het gebied van tijd, geld én kwaliteit.
Een dergelijke strategie gebruikt een aantal maatregelen van de negen aandachtsgebieden uit het QLM-model.
Het QLM model is een model dat bruikbaar is voor zowel klanten als leveranciers.
Deze training is er op gericht om u in theorie en praktijk te laten begrijpen wat het QLM-model is en op welke wijze u het model in uw eigen organisatie kunt toepassen.
Voor wie is deze training bedoeld?
De training is bedoeld voor managers en consultants die werken aan opdrachtgevers- en/of opdrachtnemerszijde, op het gebied van project management, contract management, delivery management, service management, kwaliteitsmanagement, systeemontwikkeling of testen.
Rollen van deelnemers in hun organisatie
De training is bestemd voor:
- Testmanagers
- Projectmanagers
- Contractmanagers
- Delivery managers
- Kwaliteitsmanagers
Voorkennis of voortraining
U hebt enige algemene kennis van kwaliteitsmanagement en outsourcing.
Opzet van de training
De training duurt een dag. We bespreken enige maatregelen besproken en passen die toe op de praktijksituatie van de deelnemers. Het boek “Quality Level Management; Managing Quality in Outsourcing” wordt als leidraad gebruik en ter beschikking gesteld aan de deelnemers.
Programma
Kwaliteit in Outsourcing
- Voordelen
- Valkuilen
- Oplossingen
Niveaus voor maatregelen
- Product
- Proces
- Organisatie
Soorten maatregelen
- Preventief
- Detectief
- Correctief
Het model toepassen
- Het QLM-Plan opstellen
- Het QLM-Plan beheersen
Evaluatie
Improve verzorgt de training Introductie QLM op verzoek in-house in uw eigen organisatie. Daarbij stemmen we de inhoud specifiek af op uw doelstellingen. Indien gewenst in het Engels. Neem voor meer informatie contact op via 040-202 1803 of opleidingen@improveqs.nl.
Uw docent: